--> Forum   Första sidan   Tillbaka   Nytt inlägg   Information   Vett och etikett   Smiley-mall   Forum i frames   Om e-Travet  


Hästar, hjärnor, träning och inlärning...
skapat av  cissan  ( inloggad ) 2013-09-01 20:45:51 (368,13)

Ja, då jag nu uppdaterat bloggen med en massa bilder satte jag mig och läste igenom gamla inlägg också. Bland annat så diskuterades det en del när Åke Svanstedt var i blåsväder för några år sedan. Närmare bestämt nästan exakt fem år sen. Jag trodde knappt mina ögon, för inte kom väl jag ihåg att jag engagerade mig så i frågan....klipper in ett av inläggen här, från 2008-12-26, med rubrik som ovan:

"Hästar, hjärnor, träning och inlärning..."

Kan ju börja med att jag nog får krypa till korset och medge att jag hade fel när jag instinktivt försvarade hästar som kloka djur. Jo, jag kan erkänna fel! Faktiskt...om jag blir överbevisad. Nu är nedanstående vad jag kommit fram till. Alltså ingen vetenskap. Men kanske en hel del sunt förnuft och baserat på erfarenhet.

I det här fallet av min käre far, som jag annars inte alltid lyssnat på under åren. Men när det gäller hästar så vet han en hel del. Jag har inte alltid lyssnat på hans hästkunskaper, men ju äldre man blir desto mer...insikt om att han faktiskt är skolad inom området. Ingen hippolog kanske, men..ja, jag behöver inte gå närmare in på det här.

Vårt samtal under jullunchen handlade således om hästar, deras hjärna och inlärningsförmåga. Och om man mäter IQ på en häst är den då troligen inte hög. Själv vågar jag inte ens testa att mäta min egen IQ, lite rädd för vad som skulle komma fram då? Mamma var föga imponerad av samtalsämnet, men fann för gott att ge upp försöken att styra in samtalet på annat.

Vad jag fick mig till bords var således att hästar har en liten hjärna (i förhållande till vad vet jag egentligen inte, antagligen andra djur?) men att minnescentrat är stort. Det en häst lär sig glömmer den sällan eller aldrig. Den kommer också ihåg människor och vad de eventuellt har gjort mot dem. Inte bara elakheter, även om de har haft respekt och förtroende till en människa. Det går utmärkt att lära en häst kommandon (se cirkushästar t ex) med talets hjälp. Men för att lyckas med det krävs förtroende. Det går kanske att skrämma en häst till lydnad, till en viss gräns, men det tenderar sällan till att bli bra. Speciellt på lång sikt. Dock är hästar stora, starka djur och det krävs mer än bara gullgull för att få en häst att göra det man vill. Pondus, respekt och förtroende. Hästen ska se dig som en ledare den har förtroende för.

Nu till träningsmetoder, som vi också avhandlade litegrann. Far min har också sett och hört talas om grisfösare, dock inte sett dem användas på hästar. En stöt från en sådan var inte hälften så otäck som att komma åt ett elstängsel, sa han. Taggtråd har skadat fler djur, jag har själv sett och fått klippa bort taggtråd som suttit runt benen på hästar. Det är ganska otrevligt kan jag säga. Tyvärr finns gammal sådan kvar liggandes i naturen och skadar även vilda djur. Förresten så tror jag inte elstängsel har skadat nåt djur?

Pappa är insatt i ridsporten och vi diskuterade även den sk barreringen. Även det var han tämligen säker på förekommer fortfarande, på olika vis och kanske inte så drastiska metoder som uppdagades för några år sedan.

Han har haft mycket med djur, främst hästar, att göra genom åren. Han trodde att grisfösarna nog använts inom travet, men nu pratar vi 30-50 år sedan (han är 72, snart 73), och trodde heller inte att det förekom i stor utsträckning numer. Ett par ordentliga piskrapp skadar en häst mer än en elstöt från en fösare. Jodå, han har känt på en fösare nån gång, sa han. Men nu är det ju egentligen inte det det handlar om, utan att det är otillåtet att använda elstötar i samband med träning.

Vi kom fram till att det kan vara möjligt att få effekt med hjälp av ”strömning”, men troligtvis inte på lång sikt. Det talas en del om hästens flyktinstinkt. Den vill fly och springer fortare när den anar något otäckt. Javisst, men en häst som tar till flykt faller högst troligt i galopp, vilket är den naturligt snabbaste gångarten. Så rent krasst är trav inte den optimala gångarten att tävla fort i för en häst. Men vi ska också komma ihåg att dagens travare är framavlade att trava fort, och rent. Och helst inte ta till galopp.

Mycket av galoppbenägenheten är bortavlad, men vi ser (och kommer alltid få se?) travare som tar till galopp i olika situationer. När den blir trött och inte hinner med, men ändå vill följa ”flocken”. Vi brukar säga att den försvarar sig med galopp? När den snubblar till, eller i trånga situationer. Men där finns det ett fåtal som ändå lyckas hålla sig i trav, en styrka som travhäst. Framavlat, eller förädlat kanske är ett bättre ord? När en häst får ont av olika orsaker, kan den ta till galopp. Eller när den blir rädd. Om en häst anar att den ska få ont eller på annat sätt blir rädd, så är det alltså ganska otroligt att den presterar bra.

För att en idrottsman/kvinna ska bli framgångsrik krävs hård träning, detsamma gäller travhästar. Men det krävs även rätt mat (foder), psykisk och fysisk hälsa. Varken människor eller djur kan tävla på topp utan att må bra. Vi människor vet om detta och kan pressa oss själva hårt, till och med över det vi trodde var gränsen för vad vi klarar av. Hur skulle annars nya rekord sättas? Om vi nu tar hästar och elitsatsning, så måste träningen också vara på gränsen för att förbättra hästens förmåga att springa snabbare. Det är där människan kommer in, och jag antar att det finns lika många åsikter som hästmänniskor. Så var det i alla fall inom ridsporten när jag själv var aktiv. Alla vet bäst hur träningen ska gå till. Men en häst pressar sig naturligt inte kontinuerligt och provar gränser på det viset. Som krävs för att vara i eliten. Och det gäller då inte enbart i travsporten, detsamma inom galoppen, hoppning och dressyr.

Vi kom in på fälttävlan. Där hoppar hästar från höga, uppbyggda eller naturliga ”kullar” eller murar. De hoppar rakt ut, utan att se vad som finns på andra sidan. Varför klarar de detta? Varför gör de detta alls? Förtroende! De litar på ryttaren. Frågan är om en häst litar på sin ryttare om den på något sätt skadat hästen? Jag tror det inte.

Olika individer behöver olika stimulans. Så även hästar, om än de nu har liten hjärna! Och alla individer är heller inte tävlingsinriktade, precis som inte alla männsikor är det. Liksom alla inte har rätt förutsättningar i form av talang och fysik till exempel. Därför är det heller inte konstigt att många hästar inte ens kommer till start inom travet. Hur många ungdomar fortsätter idrotta efter tonåren? Alltså tävlingsinriktat, många håller igång för motionens skull förstås, men hur många blir elitidrottare? Någon som vet procenten? Sen finns det givetvis fuskare inom allt. På olika nivåer och olika varianter.

Men den som säger att trav inte är en sport, tycker jag har fel. Det krävs träning, fysik, träning, psykisk balans och träning igen. Jag själv har varit aktiv i ett par bollsporter, men har aldrig haft förutsättningarna. Varken fysik eller bollkänsla. Båda sakerna kan tränas upp, till en viss gräns, men saknas talang så gör det! Bara viljan kommer man en bit på (jag vet!) men där tar det också stopp till slut. Det är mycket som ska stämma för att det ska lyckas.....

Långt blev det, och kanske det heller inte gjorde någon klokare, men det är intressant att fundera över...och man behöver nog fundera lite ibland? Och återigen, se inte detta som något vetenskapligt, det är högst personliga tankar, funderingar och slutsatser. Man lär sig alltid något nytt, eller får i alla fall nya perspektiv!

/cissan



För att läsa mer gammalt, klicka på länken nedan och bläddra nedåt...inläggen är ordnade med färskast högst upp, de äldsta längst ner.....ganska logiskt, va?

Länk: e-Bloggen



Bidra till e-Travet!
OBS! Frivilligt bidrag till e-Travets drift via länk till www.Payson.se. Läs mer HÄR.

Signatur/nick:     Lösenord:       


Svara på inlägget

Observera!
Det är enligt lag förbjudet att lägga ut någon annans namn, adress eller andra personliga uppgifter. Ett taget nickname/signatur kan dock inte härledas till en viss persons riktiga namn.

Det är enligt lag förbjudet att förtala någon eller använda kränkande uttalanden om/till någon.

Då e-Travet inte har, eller har tänkt söka utgivningstillstånd, så finns därmed ej heller enligt lag någon ansvarig utgivare. Det innebär också att e-Travet inte ur den aspekten skyddas av grundlagarna, t ex Tryckfrihetsförordningen och Yttrandefrihetsgrundlagen. Den som skriver ett inlägg är därför själv ansvarig för innehållet. Dock har e-Travet rättighet att radera inlägg som anses olämpliga.

När det gäller förtal och/eller kränkande uttalanden så gäller det givetvis även offentliga personer. Dock anses inte konstruktiv kritik som har med offentliga personers offentliga yrkesutövande att göra, som kränkande uttalanden. Alltså kan man kommentera och kritisera kuskar och tränare, precis som tidigare.

Om kopierad text från andra hemsidor/tidningar används, glöm ej ange källan. Från upphovsrättslagen 22 §: "Var och en får citera ur offentliggjorda verk i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet. Lag (1993:1007)." Även för publicerade citat bör källa anges.

Namn:   

Email:   



Rubrik:


Inlägg:


Länk:


Namn på länken:


  

Tillbaka    Skriv nytt inlägg

 

© 2002 - - - 2024-04-20 ©
cissan@e-Travet.nu