--> Forum   Första sidan   Tillbaka   Nytt inlägg   Information   Vett och etikett   Smiley-mall   Forum i frames   Om e-Travet  


Nya ATG.se - Beta-sajten
skapat av  cissan  ( inloggad ) 2015-07-05 21:54:08 (1272,90)

Har skickat detta till ATG, men har inga större förhoppningar om att få svar.
Försöker därför få igång diskussionen via olika kanaler, detta är en. Sprid gärna vidare!

__________________________________________

Det är mycket diskussioner nu, främst på sociala medier. Angående Liven, TV-sändningen, nya Beta-sajten mm. Även om det är mycket kritik så betyder det i alla fall att folk tycker saker, de är engagerade. Liksom jag. Det rör ju mitt främsta intresse. Trav som sport, men även spel.

Gnäll och skäll utan konstruktiv kritik brukar sällan löna sig, så därför ska jag nu försöka sätta ihop mina egna, högst personliga åsikter, tankar, önskemål och förslag rörande Beta-sajten. Den nya, kommande ATG.se, som ännu är i sin linda, men ändå skarp.
Observera att jag testat sajten med Ipod, en hyfsat gammal dator samt med nyare dator.

BETA-ATG-Live
Eftersom det är just en Beta-version så kanske det finns möjlighet att förändra – till det bättre?
Men det finns bra saker också, givetvis. Även dessa måste lyftas.

Positivt

• Ingen flash! Mycket bättre, totalt sett. Bra.
Man kan ha sajten öppen i flera fönster, även om sändningen visas i eget fönster.
Som jag upplever det så drar den mindre kraft och batteri samt kan användas även på Ipod. Har ej testat i mobilerna (Android och Windows) Windows var dock inte tillgängligt förut, så bra med utökad funktion och tillgänglighet för olika plattformer.

• Man kan ”nåla” fast olika vyer. Bra att kunna välja själv.

• Man kan utöka informationen om enbart ett ekipage istället för alla i hela loppet. Bra.

• Automatisk rättning synbart direkt på kupongen, inget nödvändigt men enkelt, bra och ger god översikt.


Negativt – (förbättringspotential)

Kanske har jag missat och hittar inte alla funktioner i Beta-versionen, upplys mig gärna i så fall om något av nedanstående redan finns – och var i så fall man kommer åt det.

• Saknas att kunna ”nåla” fast menyn högst upp. Behövs för att slippa scrolla längst upp till Mitt konto, spelkuponger mm.

• Varför inte få välja var de olika vyerna ska nålas fast, gör dem flyttbara, som Widgets?

• De flesta har wide-screen, då ska inte sajten byggas ”nedåt” utan på ”bredden”.
T ex startlistor till höger om live-sändningen, alternativt flyttbara, valbara widgets.

• Ett måste är att kunna ha kuponger uppe som tidigare. Jag vill se startlista, lopp /sändningen och kupong samtidigt. Återställ funktionen!

• Valet ”Andra spel” ovanför ett lopp är galet dåligt. Eller kan väl finnas kvar, men det måste gå att bläddra mellan olika spelformer utan att hamna på det specifika loppet man just har uppe. Och utan att scrolla upp först!

• För krångligt att gå mellan kupong, startlista, resultat och olika banors startlista. För mycket scrollning krävs, det är för rörigt.
Kan avhjälpas med valbara, flyttbara moduler/widgets – om de byggs på ett bra sätt.
Var och en kan bygga ”sin” ATG-sajt med ett sånt upplägg. Att kunna placera olika information precis där jag själv vill ha den vore drömmen. Men inte omöjligt. Tekniken finns.

• Strecktabellen måste tillbaka! Gärna som en widget så jag själv kan välja om, när och var den ska synas på skärmen.

• När jag har sidan V75 uppe, med startslistor, kan jag klicka mellan de olika loppen direkt. När jag har valt spel ”Vinnare” måste jag bläddra med pilknapparna? Besvärligt och rörigt. Inte användarvänligt alls.

• Sätt en meny på samtliga spels överkant, där alla lopp snabbt kan nås via ett enda klick, oavsett spelform. Något liknande som fanns förut på Classic-sidan. Alla loppen kan klickas fram, den aktuella spelformens lopp är markerade i annan färg. Enkelt, bra, snabbt och tydligt.

• Svårnavigerat överlag. Svårt att lära sig hitta rätt också. Kalendern måste vara grunden. Den är svår att hitta dessutom. Nu verkar spelformerna styra och vara huvudsaken på sajten? Faktiskt vill jag hellre få upp startlistor för den dag och bana jag själv väljer. Spelformerna finns ju där då? Väljer jag spelform i menyn kan jag hamna var som helst, i vilken startlista som helst, känns det som.

• Oavsett vad som sker med Beta-versionen – döda INTE Classic-sidan. Den är guld värd för alla som enkelt och snabbt vill söka information. Ett måste att behålla den, då den är ett komplement till en ny sajt. Behöver inte utvecklas, men låt den vara och leva vidare i nuvarande skepnad. Den kan även användas med äldre mobiler och datorer.


Nåväl, Beta är Beta. Men jag får känslan av att ATG med denna sajt riktar sig till spelare, och endast spelare utan kunskap om sporten. Visst, vi måste få in fler intresserade. Men inte bara av spelet, utan även av sporten. En spelare utan intresse för sporten är inte lojal och försvinner lika fort som en avlöning om det finns intressantare spel/sporter och/eller andra aktörer/spelbolag som konkurrerar.

ATG måste värna sporten genom att informera, vara tydliga och även vårda både nya och gamla kunder. Jag vet också att målet är att förenkla, sänka tröskeln för de som tycker trav är svårt. Med denna Beta-sajt når man inte ens det syftet, då den är alldeles för rörig. Oinsatta kommer aldrig orka lära sig att använda den på ett sätt som gör att intresset ökar, snarare tvärtom. De tröttnar på grund av just rörigheten och bristen på användarvänlighet.

Om inte ens jag, som följt travsporten och spelet sedan 80-talet, både live och via internet sedan slutet på 90-talet, hittar funktionaliteten i Beta-sajten, så undrar jag vem som gör det? Och ja, jag har en del kunskap vad gäller uppbyggande av webbsidor, databasbaserade sådana. Jag vet vad som är viktigt, och mycket av det har ATG inte med i nya sajten – än i alla fall. Jag hoppas det kommer.

Jag undrar också hur ATG gjort själva urvalet för testpanel för sajten innan den släppts ”fri” till oss andra. Har frågor ställts och fått ställas, önskemål och synpunkter fått lämnas INNAN en test-version byggts ihop?

Min känsla är att test-panelen fått en färdig grund att testa, med få eller åtminstone färre möjligheter att påverka funktionen och användargränssnittet? Borde i alla fall ha varit en självklarhet. Att ställa frågor och ta in synpunkter INNAN för att kunna ta till sig vad kunderna faktiskt vill. Därefter byggt med detta som grund.

Rätta mig om jag har fel. Det kanske har gjorts? Då vill jag veta hur detta genomförts, hur urvalet av panelen gjorts, eller...det vill jag veta oavsett! Och även få svar angående mitt försök till konstruktiv kritik och mina förslag.

/cissan


Länk: Beta - ATG.se



      Svar från ATG  -  cissan   2015-07-06 10:09:15 (Läst 664 gånger, 26 svar)
           Kommentar till: Svar från ATG  -  cissan   2015-07-06 20:48:48 (Läst 684 gånger, 10 svar)
      Och...  -  cissan   2015-07-05 21:56:15 (Läst 504 gånger, 20 svar)


Bidra till e-Travet!
OBS! Frivilligt bidrag till e-Travets drift via länk till www.Payson.se. Läs mer HÄR.

Signatur/nick:     Lösenord:       


Svara på inlägget

Observera!
Det är enligt lag förbjudet att lägga ut någon annans namn, adress eller andra personliga uppgifter. Ett taget nickname/signatur kan dock inte härledas till en viss persons riktiga namn.

Det är enligt lag förbjudet att förtala någon eller använda kränkande uttalanden om/till någon.

Då e-Travet inte har, eller har tänkt söka utgivningstillstånd, så finns därmed ej heller enligt lag någon ansvarig utgivare. Det innebär också att e-Travet inte ur den aspekten skyddas av grundlagarna, t ex Tryckfrihetsförordningen och Yttrandefrihetsgrundlagen. Den som skriver ett inlägg är därför själv ansvarig för innehållet. Dock har e-Travet rättighet att radera inlägg som anses olämpliga.

När det gäller förtal och/eller kränkande uttalanden så gäller det givetvis även offentliga personer. Dock anses inte konstruktiv kritik som har med offentliga personers offentliga yrkesutövande att göra, som kränkande uttalanden. Alltså kan man kommentera och kritisera kuskar och tränare, precis som tidigare.

Om kopierad text från andra hemsidor/tidningar används, glöm ej ange källan. Från upphovsrättslagen 22 §: "Var och en får citera ur offentliggjorda verk i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet. Lag (1993:1007)." Även för publicerade citat bör källa anges.

Namn:   

Email:   



Rubrik:


Inlägg:


Länk:


Namn på länken:


  

Tillbaka    Skriv nytt inlägg

 

© 2002 - - - 2024-04-18 ©
cissan@e-Travet.nu