--> Forum   Första sidan   Tillbaka   Nytt inlägg   Information   Vett och etikett   Smiley-mall   Forum i frames   Om e-Travet  



Svar på Minnernas Internet skapat av  Holmis  2013-09-28 13:46:06 (407,86)


Dårarnas paradis
skapat av  Holmis  ( inloggad ) 2013-09-28 13:48:11 (364,68)

Fritt Forum - dårarnas paradis?
skapat av Leffe B Åhgren 1999-08-07 22:11:05 (Läst 82 gånger)

Skrivet av Leffe B Åhgren (195.163.241.81) den 07 augusti 1999, klockan 22:11:05

För några månader sedan hittade jag av en slump Guidens hemsida och Fritt Forum.
Men stigande förundran, förvåning och bestörtning läste jag alla inläggen. Helt övertygad om att jag hittat "Dårarnas paradis".
Men jag kunde inte låta bli att återvända till FF gång på gång den närmsta veckan. Vilken salig blandning av allt från mordhot till otroligt seriösa inlägg. Efter ett tag tog jag mod till mej och gjorde ett par egna inlägg.
Jag blev uppmuntrad av de samstämt positiva svaren jag fick typ: Helt rätt Leffe, stå på dej, skaffa dej ett liv bonnläpp, skithög!

Jag började också svara på andras inlägg. Valde då i första hand ut dem som jag höll med och svarade lite uppmuntrande att jag också tyckte så.
Genast dök det upp inlägg att kunde inte Guiden sudda de "substanslösa" inläggen främst från Leffe B Åhgren som översvämmade FF?
Men Guiden suddade inte och det tolkade jag som om det faktiskt är tillåtet att hålla med om inlägg. Att man inte måste protestera och kasta skit på allt och alla.
Jag har förblivit en trogen besökare av FF som skänker mej många glada stunder. Det är jättekul både att läsa och skriva inlägg.

Men är FF bara roligt?
Nej, nej, nej och åter nej!! Det är så otroligt mycket mer.

En oändlig kunskapskälla.
Börjar man tänka bakåt i tiden. Kommer att tänka på kusen som man spikade i fjärde loppet på Boden 1976 och som hette Brunte. Men så blir man nyfiken på vem var Bruntes farfars morfar? Inga problem! Släng in frågan på FF och med näst intill bergbomb sitter svaret där!
Man sitter i sin lilla lya och jobbar med V5:an i Skellefteå. Får se att Pålle startar i tredje avdelningen. Man vet att Pålle är oslagbar i klassen om det är tung bana. Släng ut en fråga på FF hur vädret är i Skellefteåtrakten och nästan bums sitter svaret där! Ösregn, åska och drivis! Dundertung bana! Man spikar Pålle på V5:an och lirar lite vinnare samt håvar in guldet.
Man blir nyfiken på hur en kuse gått i ett speciellt lopp. Ställ frågan och nästan alltid är det någon som ger ett referat från loppet.
Är man nyfiken på något annat om en kuse så fråga om någon vet nåt? Nästan alltid är det någon som vet något matnyttigt.
Ja så gott som allt man vill veta om trav kan man få svar på här!

Spelhjälp!
Man behöver aldrig vara ensam och både ställa frågor och svara på dem i sin ensamhet. Nej ut med sina idéer på FF och be om kommentarer. De haglar med vettiga motiveringar. Fråga efter spikförslag om fantasin tryter. Vips har man flera vettiga spikförslag i alla loppen! *skratt*
Det fina med nästan alla förslag till både spikar och skrällar är att de är seriösa. De som lämnar dem tror på det dom föreslår. Ofta med underbyggda motiveringar.

Lärorikt och berikande!
Man lär sig väldigt mycket om trav på FF. Med jämna mellanrum "ploppar" det upp inlägg med allehanda vettig information om travvärlden som man inte hade en aning om.

Viktigast av allt!
Den sociala och kontaktbefrämjande biten. Vi är nog många runt om i landet som tidigare satt i vår ensamhet på vår kammare och knåpade ihop våra lir.
Men genom FF får vi kontakt med likasinnade över hela landet som vi kan "prata" med och "lyssna" på.
Efter ett tag blir många av signaturerna på FF våra "vänner". Vi lär känna varandra och lär oss vilka vi ska vända oss med specifika frågor. Vilka vi kan "skoja" lite hårdare med.
Med en del utvecklar det sig till mailväxling med.
Ja några börjar till och med att träffas på riktigt och får på det sättet nya riktiga vänner.

Den här senaste biten har betytt väldigt mycket för mej personligen. Jag har sedan 5-6 år varit halvtidspensionär pga jobbig rygg. Har få travintresserade vänner vilket gjort att jag för att fylla ut min fritid ägnat mycket tid åt att klura ut V5:or och andra lir i min ensamhet. Men sedan jag hittade FF behöver jag aldrig känna mej ensam. Jag har ju mina vänner där alltid.

Min mailbox har börjat fyllas av trevliga mail från folk med samma intresse som jag. Jag har fått vara med och lirat V75 med tre "polare" från FF som jag aldrig träffat. En från Stockholms-trakten, en från mellansverige och en Göteborgare. Under den senaste månaden har jag varit på Valla tre gånger genom mest att Clara, som jag också fått kontakt med på FF, och jag började med våra FF-träffar där. Tidigare var det över fem år sedan jag besökte en travbana. Jag orkade liksom inte ta mej dit med dålig rygg bara för att titta på loppen i min ensamhet. Men genom kontakter genom FF behöver jag inte vara ensam på banan. Jag har upplevt dessa besök väldigt positivt.

Som jag ser det har FF en väldigt stor funktion att fylla! FF betyder väldigt mycket mer för många än man anar. Låt oss vara rädda om vårt kära FF och värna om alla våra vänner vi har där.

Fritt Forum är motsatsen till Dårarnas Paradis!!!!!

Tack Guiden för Fritt Forum!!!

Tack alla på Fritt Forum för ni betyder mer än ni anar för många!

Vänligen
Leffe


Länkat via Holmis

Tack Leffe!


      Dårarnas paradis  -  Jea   2013-09-30 16:05:45 (Läst 391 gånger, 49 svar)
           En sak tilll om Leffe!  -  Holmis   2013-10-01 14:37:01 (Läst 400 gånger, 21 svar)


Bidra till e-Travet!
OBS! Frivilligt bidrag till e-Travets drift via länk till www.Payson.se. Läs mer HÄR.

Signatur/nick:     Lösenord:       


Svara på inlägget

Observera!
Det är enligt lag förbjudet att lägga ut någon annans namn, adress eller andra personliga uppgifter. Ett taget nickname/signatur kan dock inte härledas till en viss persons riktiga namn.

Det är enligt lag förbjudet att förtala någon eller använda kränkande uttalanden om/till någon.

Då e-Travet inte har, eller har tänkt söka utgivningstillstånd, så finns därmed ej heller enligt lag någon ansvarig utgivare. Det innebär också att e-Travet inte ur den aspekten skyddas av grundlagarna, t ex Tryckfrihetsförordningen och Yttrandefrihetsgrundlagen. Den som skriver ett inlägg är därför själv ansvarig för innehållet. Dock har e-Travet rättighet att radera inlägg som anses olämpliga.

När det gäller förtal och/eller kränkande uttalanden så gäller det givetvis även offentliga personer. Dock anses inte konstruktiv kritik som har med offentliga personers offentliga yrkesutövande att göra, som kränkande uttalanden. Alltså kan man kommentera och kritisera kuskar och tränare, precis som tidigare.

Om kopierad text från andra hemsidor/tidningar används, glöm ej ange källan. Från upphovsrättslagen 22 §: "Var och en får citera ur offentliggjorda verk i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet. Lag (1993:1007)." Även för publicerade citat bör källa anges.

Namn:   

Email:   



Rubrik:


Inlägg:


Länk:


Namn på länken:


  

Tillbaka    Skriv nytt inlägg

 

© 2002 - - - 2024-04-27 ©
cissan@e-Travet.nu